سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حب الحسین اجننی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
پنج شنبه 85/12/10 :: 8:43 صبح

مدینه فاضله مهدى

 تا آن جاکه در حافظه تاریخ به یاد مانده است،هیچ گاه انسان از اندیشه و رویاى بهتر زیستن فارغ نبوده و همیشه، نگاه او براى یافتن آینده اى بهتر و سامان یافته تر، دور دست ها را نظاره کرده است. این رؤیا، در زندگانى انسان به گونه هاى مختلفى تبلور یافته است و بارزترین نمونه از آن را در اندیشه مدینه فاضله مى یابیم .و اما مهم ترین و برجسته ترین خصوصیات مدینه فاضله اسلامى که تحقق آن را پس از ظهور منجى عالم بشریت حضرت مهدى به ما وعده داده اند عبارتند از: ا. مدینه عدل در خصوصیات قیام و حکومت امام زمان هیچ ویژگى به اندازه عدالت و قسط روشنى ندارد. در زیارت صاحب الامر مى خوانیم: السلام على القائم المنتظر و العدل المشتهر.. (1)در مدینه فاضله اسلامى و در بستر ظهور آَن منجى نیز، همه سخن از عدالت است. دامنه عدالت او، تا اقصى نقاط منازل و زوایاى ناپیداى جامعه گسترده است، حتى عدالت و دادگرى ممچون گرما و سرما در درون خانه هاى مردمان نفوذ مى کند و مأمن و مسکن وجود آَنان را سامان مى بخشد .(2) در سایه این عدالت، هیچ انسانى در قید بندگى و بردگى باقى نمى ماند. (3)

2. مدینه رفاه مدینه فاضله اسلامى، مدینه رفاه و آَسایش همگانى است . رفاه و تنعم بدان سان که دیگر نیازمند و صاحب حاجتى در سطح جامعه یافت نمى توان کرد . یک دلیل مهم بر این امر، توزیع عادلانه ثروت ها و منابع است. در روایات، سخن ازکثرت مال، وفور نعمت ها، باران هاى پى درپى، سبکبارى از بارهاى سنگین زندگى، اداى قرض مقروضین و سخن از بذل و بخشش امام (ع) بر همگان است، به طورى که از طلب مال و بخشش دیگران بى نیازگردند. (4)

3. مدینه امن که در روایتى از امام صادق (ع) در تفسیرآیه شریفه وَعَد الله الذین ا امَنوا.... و لیبدلنهم من بعدِ خوفهم امنا، مى فرماید: نزلت فی القائم واصحابه (5) یعنى وعده خداوند، مبنى بر اینکه وحشت و خوف مؤمنان را به امنیت و سلام تبدیل مى کند، در زمان ظهورآن حضرت، معنى و مصداق مى یابد.

4. مدینه تربیت :تربیت و پرورش روح انسان ها و توجه به اخلاق و فضائل روحى، از اساسى ترین برنامه هاى ظهور است. انسان ها درکنار غناى مالى، از فناى قلبى و روحى نیز بهره مند مى گردند (6) و درکنار تمام نعمت و وفور ثروت، به کمال اخلاق و فضیلت هاى انسانى راه مى یابند. (7)

5.مدینه علم :علم دوره ظهور،دوران گسترش علم و دانایى است و مدینه فاضله اسلامى، مدینه العلم است. او مى آید و دانایى و فرزانگى، جانشین جهل و نادانى مى گردد و جهان از نور عقل و دانش آکنده مى شود. (8)

6. مدینه مستضعفان : آنان که پیش از ظهور، بار سنگین فقر و بیچارگى و نامردمى را تحمل کرده اند، اکنون در راستاى اجراى عدالت باید به حق مسلم خویش در وراثت و پیشوایى زمین دست یابند (9) و بدین سان، بهشت زمینى در عالم خارج، واقعیت مى یابد (10)

  1. مفاتیح الجنان زیارت صاحب الامر

2. بحارالانوار 6 ج 52 ص 362.

3. بحارالا نوار ج 52 224.

4.بحارالانوار ج 52 ص 390.

5.غیبة طوسی ص 240ذیل آیه 55 سوره نور.

6.بحار الانوار ج84 ص 1 05

7.بحارالانوار ج84 ص 23 1.

8.بحارالانوار ج75 ص 51

9.سوره قصص 5

10.چشم به راه مهدى ص 98 1.




موضوع مطلب : سید ذاکر
پیوندها
امکانات جانبی

بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 495584